5 Tips untuk Interaksi dengan Jiran di Rumah Baru. Bukannya Semua Lelaki Bertemu Kerulu Kukuh?

5 Tips untuk Interaksi dengan Jiran di Rumah Baru. Bukannya Semua Lelaki Bertemu Kerulu Kukuh?





Sebelum perkahwinan dan masih hidup dengan ibu bapa, sering kali ibu bapa mengenali jiran-jiran. Setelah berkahwin dan tinggal secara berasingan, itulah yang semuanya berubah. Terutama bagi anda yang berpindah ke rumah baru. Semua perkara yang perlu anda hadapi tanpa bantuan bapa dan ibu.

Ingat lelaki, interaksi dengan jiran adalah penting. Kerana dari masa ke masa anda akan menyedari bahawa anda memerlukannya. Tanpa berinteraksi, anda akan dianggap mengasingkan diri anda atau sombong. Mana tahu suatu saat kamu butuh bantuan jiran, meski itu sekadar menitipkan haiwan kesayangan.

 Tips kali ini semoga membantu kamu yang baru berkahwin dan tinggal di rumah baru, yuk ambil ruang lingkup paling kecil dulu dari individu lain yang tinggal sangat dekat dengan rumah kamu. Jangan lupa menuliskannya.

1. Memberi oleh-oleh dari kampung halaman, siapa tahu jiran sebelah masih orang satu kampung kamu.




Sebaik pulang dari kampung, tak ada salahnya memberi oleh-oleh pada jiran baru sebagai tanda perkenalan. Supaya merata dinikmati satu keluarga, buah-buahan atau makanan ringan adalah pilihan tepat sebagai buah tangan. Mereka mesti menerima dengan senang hati. Datang dengan pasangan anda, dan terus terang jika anda adalah pengantin baru. Siapa yang tahu apa yang kamu jumpa adalah seseorang yang sudah anda kenali (semoga tidak ada bekas).

2. Mengamati keadaan. Pstt ... mengintip jiran-jiran!



Jika anda enggan pergi terus ke rumah jiran, ada cara lain untuk berinteraksi dengan mereka. Cuba perhatikan tabiat, jadual, atau masa apabila jiran melakukan aktiviti di luar rumah. Sebagai contoh, ketika mereka menyapu halaman depan rumah, mengundang haiwan untuk berjalan-jalan, atau berbelanja di peniaga sayur bepergian. Itulah apabila anda boleh menyertai aktiviti mereka kerana peluang untuk berkenalan mungkin.

3. Aktiviti di luar rumah



Petua ini tidak perlu dilakukan bersama dengan jiran anda, seperti pada hujung ke-2. Anda hanya perlu melakukan aktiviti mudah di teres atau halaman rumah. Kira-kira antara 4:00 petang dan 6 petang apabila ramai orang pulang dari kerja. Aktiviti ini boleh mencetuskan rasa ingin tahu jiran-jiran anda dan membuatnya meninggalkan rumah. 

Anda boleh duduk di teras sambil membaca buku, berbual dengan rakan kongsi, membasuh kenderaan, atau berkebun. Jangan mengharapkan jiran anda menyapa dahulu, mungkin mereka enggan. Inisiatif sendiri hanya mengangguk kepala anda atau menyambutnya apabila mereka menyedari kewujudan anda. Sekiranya mungkin, mendekati mereka dan mula berkenalan. Mudah bukan?

4. Senyum Untuk Semua, Tetapi Jantung Anda Tidak ...



Jika petua sebelum ini masih membuat anda ragu atau malu untuk melakukan ini, ini mungkin penyelesaian yang paling berkesan. Senyum. Senyuman itu adalah tindakan yang mudah tetapi bermakna. Sekiranya anda tidak tersenyum dan menyapa orang yang anda temui di kawasan kejiranan anda, ini adalah kebiasaan yang baik untuk memulakan. 

Senyum sambil mengangguk apabila anda melihat atau bertemu dengan jiran yang tidak jauh dari kedudukan anda. Sekurang-kurangnya anda meninggalkan kesan yang baik dalam fikiran mereka walaupun mereka tidak mempunyai masa untuk bercakap antara satu sama lain atau mengenali antara satu sama lain. Tetapi jangan terus tersenyum, ya, apa yang akan anda lakukan adalah salah faham.

5. Pernahkah anda bertemu? Tetapi selepas sembang apa yang anda lakukan ...



Jika anda baru sahaja bertemu, elakkan topik peribadi. Contoh umur, gaji, atau agama mereka. Selain tidak perlu-perlu amat, tanpa ditanyakan toh bakal ketahuan juga seiring berjalannya waktu kamu tinggal berdampingan. Berikut ini pilihan topik yang boleh kamu angkat untuk memulakan perbualan ringan dengan tetangga, diantaranya:

1. Pembayaran yuran sampah, yuran keselamatan, dan lain-lain

2. RT / RW aktiviti rutin harian atau bulanan (gimnastik, perhimpunan sosial, khidmat masyarakat, dll.)

3. Peristiwa jenayah yang berlaku di kawasan itu (kemalangan, penculikan, dan lain-lain)
Ia mungkin berbeza jika ternyata jiran anda memulakan interaksi terlebih dahulu. 


Ya, yang penting ialah anda tidak lupa batas keadilan dan kesopanan. Anda yang sudah dewasa dan berkahwin, jangan malu lagi. Semoga ia membantu dan nasib baik!


sumber : hipwee.com
close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==